Wellicht een wat ludieke en verrassende titel van deze eerste blog, maar de essentie ervan is bittere ernst. In het dagelijks leven train ik salesprofessionals, en op die manier kom ik bij veel organisaties over de vloer waar ik teams begeleid. Wat me opvalt is hoe graag we anderen willen helpen wanneer ze ons om hulp vragen, en zélfs wanneer ons dat niet (of nog niet) wordt gevraagd.

Wanneer ik zeg ‘stop met helpen’ dan bedoel ik natuurlijk niet dat je een oudere dame die een drukke weg wil oversteken, aan haar lot moet overlaten. Of dat je een moeder die tijdens de spits met haar kinderwagen de trein wil instappen, maar laat aanmodderen. Of dat je andere bloed-spoed hulpvragen, afwijst. Want natuurlijk help je dan, en ja, zelfs ongevraagd. Tenminste, dat mag ik hopen.

Nee, in deze blog doel ik op een veel slinksere manier van helpen. Een manier waar we allemaal, uit de goedheid van ons hart maar al te vaak intuinen. Het helpen lijkt namelijk op het eerste gezicht onschuldig. ‘Wil je me even helpen met die presentatie voor die belangrijke klant?’ ‘Jij bent inhoudelijk zo sterk, wil je hier even naar kijken?’ ‘Ik heb een probleem met die klant die jij zo goed kent, zou jij ’m even willen bellen?’ ‘Kun je even met me meekijken?’ En zo kan ik nog wel ‘even’ doorgaan. En jij ook, denk ik. Met name bij hulpvragen met het woord ‘even’ erin, is het oppassen geblazen.

Dit geldt voor collega’s onderling, maar wanneer jij leiding geeft dan moet je helemáál op je hoede zijn. Het is zo verleidelijk om je team ‘werk uit handen te nemen’. Maar vaak is het werk dat je collega’s prima zelf kunnen en moeten doen. Motieven om dan toch nog te helpen, zijn legio. Bijvoorbeeld: het is vandaag inderdaad erg druk. Of je wilt er als leidinggevende graag bij horen of aardig gevonden worden. Of je vindt dat jij het beter kunt dan je collega’s. Je wilt gezien of gehoord worden. Stop! Niet doen! Want het funeste van helpen is a: dat jij het heel druk gaat krijgen en b: dat je je team, je medewerkers of collega’s klein houdt. Ze leren namelijk niks omdat jij het (lastige) werk voor ze doet. En aan het einde van de rit ben jij er mede voor verantwoordelijk dat je medewerkers leren en zich als individu, als professional en als team ontwikkelen. Iets wat je net zo goed wilt voor je kinderen, je vrienden. Dat ze groeien en hun potentieel benutten.

Door te helpen, weerhoud je een ander een leermoment, en dus van groei. Door te helpen, voel jij op de korte termijn wellicht voldoening, maar op de lange termijn steven je af op een burn-out of allerhande ongewenste effecten en gedoe binnen je team, organisatie, gezin, vriendenclub, noem maar op. Laat staan dat je achteraf ook nog eens het stempel ‘betweter’ of ‘control freak’ opgeplakt kunt krijgen.

Dus:

Wanneer jouw onderbuikgevoel, je innerlijke alarmbellen of gewoon je boerenverstand je waarschuwen voor een schijnhulpvraag – een hulpvraag dus waarvan je vindt dat degene die hem stelt er eerst maar eens zelf mee aan de slag moet gaan – is je antwoord voortaan kort en krachtig (doch vriendelijk): ‘Nee.’ Waarna je wedervraag luidt: ‘En weet je waarom niet …?’

Het valt te verwachten dat jouw reactie ten minste enige verwarring teweeg gaat brengen bij de hulpvrager, gevolgd door de vraag: ‘Nou nee, waarom niet …?’

En dan zeg je: ‘Omdat ik erin geloof dat je dit prima zelf kunt. En als je er niet uitkomt, dan probeer je het gewoon nog een keer … Succes!’

Ik hoop oprecht dat het je lukt om op je eerstvolgende schijnhulpvraag ‘nee’ te antwoorden, precies zoals in het script hiervoor staat. Het klinkt een beetje zwaar misschien, maar jij antwoordt ‘nee’ uit ‘liefde’ voor de ander en liefde voor jezelf. Omdat je gelooft dat de ander het kan en dat je haar of hem wilt helpen zich te ontwikkelen. Of misschien omdat je vindt dat de klus nu eenmaal bij zijn of haar functie hoort en niet bij die van jou. Daarnaast zorg je goed voor jezelf en je eigen prioriteiten en agenda.

Benieuwd naar de kwaliteit van helpen in jouw team of organisatie? Bij deze doe ik je een nog niet gevraagd hulp-aanbod: neem gerust contact op met mij, voor een gratis brainstormsessie.

Ben je nieuwsgierig naar mijn volgende blogs: volg me dan via LinkedIn.

Deze blog is de eerste in een reeks inspiratieblogs, die gaan over onderwerpen en situaties die ik veelvuldig in mijn werk tegenkom. De rode draad is steevast persoonlijke groei, teamontwikkeling en leiderschap. Soms geven de blogs heel praktische handvatten, dan weer stof tot nadenken. Heb jij een vraag voor mij die ook voor andere volgers van deze blog actueel kan zijn, laat het me dan weten.